Purentalihashieronta

Purentalihasten hieronta voi auttaa purentalihaksiston ongelmiin, jotka voivat aiheuttaa monenlaisia oireita siitä kärsivälle.

Tyypillisiä oireita voi olla esimerkiksi;

• Päänsärky
  • Niska- ja hartiaseudun kivut
  • Kallonpohjan ja kasvojen alueen jäykkyys
  • Saattaa laukaista migreenikohtauksia
  • Silmän taakse heijastuva kipu
  • Hampaiden särky ja jopa hammasvauriot

Purentalihasten ongelmien taustalla on usein bruksismi eli hampaiden narskuttelu. Bruksismi on tahatonta hampaiden yhteen puremista, jota potilas voi tehdä päivin ja/tai öisin. Syitä bruksaamiseen voi olla useita, mutta yleisimpiä syitä ovat stressi ja purentahäiriöt. Hankalassa bruksismissa on tärkeää käydä myös hammaslääkärissä mahdollisten purentakiskojen hankinnan tai muun hoidon vuoksi.

Purentalihasten hieronnalla pyritään lievittämään purentaan osallistuvien lihasten jännittyneisyyttä sekä helpottamaan siitä johtuvia kipuja ja muita yllä mainittuja oireita. Hieronnan aikana käsitellään usein kasvojen, suun, kaulan ja niskan alueita. Huomioithan, että hieronnassa käsitellään myös puremalihakset suun sisäpinnoilta. Hieronnan aikana hieroja käyttää aina kertakäyttöisiä kumihanskoja sekä kasvomaskia. Hoitoon voi kuulua myös hengitykseen osallistuvien lihasten hierontaa, kuten kylkivälilihasten ja vatsan alueen hierontaa.

Käsittelyn jälkeen saat hierojalta myös ohjeita, joilla voit kotona jatkaa hoitoa sekä ylläpitää purentalihaksiston hyvinvointia. Purentalihasten hieronta on tehokkainta usein, kun hoito tehdään sarjana. Kahdesta viiteen hoitokertaa tuottaa suurimmalle osalle parhaat tulokset.

Jos sinulla on mitä tahansa kysyttävää hoidosta ole meihin yhteydessä!