Jääkiekkoilijan vaivat ja niiden hoito

Jääkiekkoilijan vaivat ja niiden hoito

Huippu-urheilussa pelit ja joukkueen harjoitukset vievät kaiken ajan kauden aikana, jolloin urheilijalle ei jää aikaa kehittää henkilökohtaisia ominaisuuksiaan.  Kesäisin urheilijat harjoittelevat usein yksin tai pienissä ryhmissä kehittäen osa-alueita, jotka jäävät toiseksi kauden aikana (esim. peruskunto, lihasvoima ja ketteryys). Kesä on myös loistavaa aikaa kehittää liikkuvuutta, mutta se jää usein liian vähälle huomiolle. Liikkuvuuden kehittäminen kesän aikana on huomattavasti helpompaa ja tehokkaampaa kuin kiireisen kauden aikana.

Jokereiden ensimmäiseen KHL-kauteen valmistautuva Eetu Pöysti kävi Idealfysiossa, jossa pöystikartoitimme juuri jääkiekkoilijoille ongelmia aiheuttavia alueita.

”Kun kesällä on taukoa peleistä, niin on hyvä käydä huollattamassa vaivojaan ammattilaisella, jotta on sitten parhaassa iskussa kun kausi taas alkaa. Sain ammattitaitoisen hoidon lisäksi myös pari hyvää neuvoa miten voin parantaa liikkuvuuttani vaikka kotona”,

 

 

Jääkiekkoilijan ongelma-alueet:

Jääkiekkoilijoilla on omat ongelma-alueensa, kuten jokaisen lajin urheilijoilla. Jääkiekossa ongelmia peliasentoaiheuttaa peliasento, jossa lonkka on vahvasti koukussa. Tämä aiheuttaa lonkankoukistajalihasten kiristymistä. Lonkankoukistajalihas (m.Psoas) kiinnittyy suoraan alaselän nikamien etuosaan. Kireä lihas aiheuttaa alaselkään korostettua lordoosia (alaselän notkoa) ja aiheuttaa painetta nikamien takaosan fasettiniveliin ja pedikkelirakenteille, kun paine normaalisti jakautuu välilevyjen kautta koko selälle.

Ongelmat ilmenevät usein juuri kesä aikaan lenkkeillessä tai tehdessä muuta oheisharjoittelua, jolloin lonkankoukistajilta vaaditaan enemmän liikelaajuutta. Esimerkiksi lenkkeillessä, joka kerta kun jalka viedään taakse lonkankoukistajalihas kiristyy äärimmilleen ja vetää selkää liikaa notkolle. Tämä toistuu usein tuhansia kertoja yhden lenkin aikana.297

Monelle jääkiekkoilijalle kuuluu kesään myös voimaharjoittelu ja selän ollessa valmiiksi vahvasti lordoottinen monissa nostoliikkeissä lannerangan takaosalle tulee liikaa kuormitusta, mikä aiheuttaa selkäkipuja. Nuorilla jääkiekkoilijoilla korostununeen lordoosin aiheuttama paine altistaa nikaman kaarivauriolle väsymismurtumana, josta paraneminen voi viedä kuukausia. Alkuvaiheessa rasitusmurtuma harvoin näkyy röntgenkuvassa, mutta monesti se on mahdollista löytää kliinisten testien avulla ja varmistaa magneettikuvaamalla.

Vuosien saatossa korostunut alaselän lordoosi voi aiheuttaa myös fasettiniveliin artroosia (nivelrikko).

 

Jääkiekkoilijan vaivojen hoito ja kotiohjeet:

Edellä mainittujen alueiden hoito on tietenkin erittäin tärkeää vammojen ennaltaehkäisyn kannalta, mutta lisäksi lantion/lonkan liikkuvuus on tärkeää suoritustehon lisäämiseksi. Näin lihaksista saadaan enemmän irti ja tätä kautta potkuihin tulee enemmän voimaa ja pituutta.

Alaselän korostunut notko jäykistää myös selän nivelsiteitä ja lihaksia. Niiden huollattaminen vaatii niin hierontaa, mobilisaatioita kuin myös manipulaatiota.
Lonkankoukistajan oikeanlainen venyttely on tärkeää, mutta vielä tehokkaammaksi on todettu eksentrinen jumppa, jossa lihas tekee työtä vastustaessaan venytykseen viemistä. Näin lihas oppii toimimaan laajemmalla alueella. Lihas repeää silloin, kun se joutuu asentoon, missä sillä ei ole voimaa. Eksentinen jumppa perustuu juuri siihen että lihastyö tehdään mahdollisimman laajalla alueella (lihas venyy samalla kun vahvistuu ääri alueilla).

Jumpassa tärkeintä ei ole toistot, vaan se että liikkeet tehdään rauhassa ja mahdollisimman laajalla liikeradalla. Jos teet jumpan salilla, tee se penkin päällä. Kotona voit käyttää sänkyä tai vaikka ruokapöytää. Makaa selälläsi pakara hieman pöydän reunan ulkopuolella. Laske kolmeen aina, kun viet jalkaa alas ja taas kolmeen, kun tuot sen ylös. Näin teet liikkeen tarpeeksi rauhallisesti. Alkuun on hyvä aloittaa varovasti ja tehdä ensimmäisen viikon aikana vain kerran päivässä viisi toistoa per jalka. Viiden toiston jälkeen jätä jalka alas venytykseen viideksi sekunnuksi. Sen jälkeen voit vaihtaa jalkaa.

IMG_2170  IMG_2171

Samalla idealla voi myös kehittään muiden lonkan alueen lihasten liikkuvuutta ja voimaa.

  • Ajanvaraus

    Ajan voit varata sähköisestä ajanvarausjärjestelmästämme tai soittamalla numeroon 046 920 0008. Emme vastaa puheluihin hoidon aikana, mutta soitamme takaisin heti kun mahdollista.

    Varaa aika netistä